سیم کشی ساختمان

۱ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

هر کسی که ذره‌ای از ساختمان سازی سر در بیاورد قطعاً با دیدن این تصویر شاخ در آورده است. چند روز قبل هم یکی از مهندسان ناظر این عکس را در پیجش قرار داده بود و پرسیده بود، بنظر شما با این برقکار باید چه کاری کرد؟ کامنت های جالبی زیر آن پست آمده بود. یکی گفته بود “از لای آن میلگردهای سقف یک طناب رد کنید و برقکار را همانجا دار بزنید”. یکی گفته بود “هیچی بهش نگین، بزارید ادامه بده تا سقف رو سرش خراب شه، و همه از دستش راحت شن”. یکی گفته بود “این برقکار رو ببرید بیرون و ببندینش به میله‌های داربست و بهش برق سه فاز وصل کنید اگر نمُرد با بیل بکشیدش”. نه دوست من، هر وقت ما مدعی شدیم استانداردهای ما هیچ کم و کاستی ندارد و مهندسان ناظر عزیز هم نظارتشان را نگه نداشتند آخر آخر کار، بعد از مرگ سهراب انجام ندادند، آن وقت ما اجازه داریم این برقکار را با بیل بکشیم.

پس گزینه اول، یعنی شیارزنی زیر سقف و نصب لوله ها داخل این شیارها کاملاً رد می‌شود. چون هرگونه آسیب زدنی به تیرچه‌ها و ژوئن‌های سقف ممنوع است و اگر مهندس عمران یا سازه این مورد را ببیند با برقکار برخورد می‌کنند. پس این قضیه که برقکار زیر سقف را شیار بزند تا آن بند از مقررات ملی را که گفتم رعایت کند کاملاً رد می‌شود.

نصب لوله ها بصورت موازی با تیرچه ها

گزینه دوم: بعضی از دوستان هم برای این مورد یک نظر دیگر می‌دهند و می‌گویند که لوله های برق را موازی با تیرچه‌ها قرار دهیم تا دیگر آسیبی به تیرچه‌ها نرسد. یعنی در مسیرهایی که لوله برق متقاطع با تیرچه‌ها قرار می‌گیرد، لوله برق را از کف اتاق تا روی دیوار بغلی امتداد دهیم و آنگاه که به سقف رسیدیم، لوله‌های ما موازی با تیرچه‌ها می‌شود و حالا اگر شیار هم بزنیم دیگر آسیبی به تیرچه‌ها نمی‌رسد. من منظور آنها را روی شکل پایین نشان‌تان می‌دهم.

لوله گذاری برق ساختمان

منظور این عزیزان این است که بجای مسیر نارنجی رنگ، ما لوله های برق را در مسیر آبی رنگ امتداد دهیم تا لوله های برق در سقف، موازی با تیرچه ها قرار گیرند.

این روش هم رد می شود چرا؟ چون ما بغیر از تیرچه ها، ژوئن ها را داریم. که بصورت متقاطع با تیرچه ها هستند، برای اینکه بدانید ژوئن چیست در تصویر زیر به ژوئن ها اشاره کرده‌ایم. که برقکار اجازه تخریب این ژوئن‌ها را هم ندارد.

تیرچه ها و ژوئن ها

اصلاً فرض مثال در آن مسیر ژوئن هم نداشته باشیم، پس مجدد به مسیر لوله گذاری آبی رنگ نگاه کنید. چقدر این مسیر طولانی شده است. مگر ما در مقررات ملی نمی‌خوانیم که می‌گوید: برقکار باید کوتاه ترین مسیر لوله گذاری را انتخاب کند تا کمترین مقدار سیم و لوله مصرف شود. خب حالا اگر ما از مسیر آبی رنگ لوله گذاری کنیم که لوله گذاری موازی با تیرچه ها شود در اینصورت لوله و سیم خیلی زیادی مصرف می شود. نمی‌شود که بخاطر رعایت یک بند از مبحث، باز یک بند دیگر را زیر پا بگذاریم.

پس این روش لوله گذاری که می‌گویند موازی با تیرچه ها لوله گذاری کنید هم رد می‌شود.

 

 
برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر 24 مراجعه کنید.
  • هانیه اکبرپور