سیم کشی ساختمان

  • ۰
  • ۰

از این کلید یا بهتر بگوییم از این مدار ، جهت خاموش و روشن کردن یک یا چند لامپ (یا هر وسیله برقی) از چندین نقطه استفاده می شود.


فرضاً یک سوله داریم که طول زیادی دارد و میخواهیم به فاصله هر ۱۰ متر روی دیوار سوله، یک کلید برق نصب کنیم و از هر کدام از این کلیدها روشنایی سوله را کنترل کنیم. ( این یک فرض است زیرا برای روشنایی سوله ها راه های دیگری هم وجود دارد ).

ابتدا روش لوله گذاری و سپس روش سیم کشی در کلید های صلیبی را نشان می دهیم.

 

لوله گذاری کلید صلیبی

لوله گذاری کلید صلیبی

 

در لوله گذاری بالا مهم نیست که “لوله سرخط برق” ابتدا به کدام یک از کلیدهای تبدیل وارد شود.

همان طور که مشاهده می کنید کلیدهای صلیبی در کنار کلیدهای تبدیل کار می کنند و وجود دو عدد کلید تبدیل در مدار کلیدهای صلیبی الزامیست. به هر تعداد که بخواهید می توانید کلید های صلیبی را در نقشه بالا افزایش دهید و به صورت سری کنار هم نصب کنید.

 

و حالا به روش سیمکشی و سربندی این کلیدها توجه کنید.

 

سیمکشی در کلیدهای صلیبی

سیمکشی در کلیدهای صلیبی

 

همان طور که مشاهده می کنید، سیم نول مستقیم به مصرف کننده وصل شده است.

سیم فاز ابتدا وارد پیچ طلایی رنگ از کلید تبدیل اول می شود، و از دو پیچ نقره ای رنگی که در کلید تبدیل است به دو پیچ ورودی کلید صلیبی وصل می شود. از کلید صلیبی اول دو سیم خارج شده و به دو پیچ ورودی کلید صلیبی دوم وصل می شود. و از دو پیچ خروجی کلید صلیبی دوم، دو سیم به دو پیچ نقره ای رنگ از کلید تبدیل آخر وصل می شود. از پیچ طلایی کلید تبدیل آخر هم یک سیم به مصرف کننده وصل می شود.

پس متوجه شدیم که کلیدهای صلیبی دارای ۴ کنتاکت (پیچ) هستند. پیچ های ورودی در کلید های صلیبی معمولاً نقره ای رنگ و پیچ های خروجی معمولاً طلایی رنگ هستند. گاهی اوقات این پیچ ها به صورت ضربدری و گاهی هم به صورت دو به دو در یک راستا در داخل کلید صلیبی قرار دارند.

 

قیمت کلیدهای صلیبی حدوداً سه برابر کلیدهای معمولیست و بسیار هم کمیاب هستند.



برای ثبت اگهی رایگان به سایت شهر24 مراجه کنید




نظرات (۱)

زندگی ما در دست خداست و هر وقت او بخواهد ما را وارد جهان می کند

و هر زمان که مایل باشد از این جهان می برد؛

و به ما نه اختیار داده شده که به این جهان بیاییم نه از اینجا برویم …

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی